ipod

Gratis audio, tips og gaver

Mit svar på en mail om 80/10/10 kost-retningen

Igår modtog jeg denne mail (Holder det anonymt, så vi kalder ham Jens). Jeg vælger at svare i denne blog, da der er flere der misforstår eller ikke ved hvad forskellen er på traditionel raw food og 80/10/10 raw food. Først er det vigtigt for mig at sige: Jeg respekterer, at andre har erfaringer med kost, hvor de er blevet sundere på stenalderkost mm. Jeg taler ikke imod nogle af de andre retninger, selvom jeg ikke mener at de er optimale i forhold til sundhed. Hvis det virker for dig, så er det super. Tager her udgangspunkt i, hvad jeg erfarer på 80/10/10, og svarer på spørgsmål når jeg får dem.  

Hej Gitte. Tak for dine inspirerende indslag :). Jeg har selv lavet en en kostomlægning og har været igang de sidste 6 uger til stor glæde for min krop og velvære. Fordelingen er meget lig din på 80,10,10, men min protein kilde er kalkun, kylling eller fisk ved de tre måltider og valnødder ved de to mellemmåltider. Jeg vil gerne sætte det animalske protein ned, og er derfor lidt nysgerrig på at vide hvor fra du får din protein til de forskellige måltider. Jeg kan ikke tåle mandler, peanut, hasselnødder, jordnødder og cashewnødder som alle flittigt bliver brugt som proteinkilde i rawfood - så proteinet er lidt en udfordring

Kære Jens

Hvor er det godt, at du spiser mere plantekost. Keep it up! Men den måde du spiser på er meget langt fra 80/10/10. I forhold til 80/10/10 går du alt for meget fedt og protein. Det handler ikke kun om mængden af protein men mere om optagelighed.

Forskellen på almindelig raw food og 80/10/10 er:

Almindelig raw food:

Meget højt fedt og proteinindhold (især fedt) fordi man bruger mange nødder, kerner, frø mm for at efterligne almindelige retter.

Mange får det bedre, når de går på raw food, men der er en verden til forskel på dette og 80/10/10. Jeg har ikke tal på, hvor mange historier jeg hører, om folk der ikke fik resultater på raw food, som først blev raske, da de gik på 80/10/10. 

Problemet på raw food er, at de dehydrerer meget af maden og tager den livsgivende vand ud af det. Og når de ikke får størstedelen af kalorierne fra frugt (der er næsten ingen kalorier i grøntsager) så får de dem fra fedtkilder som nødder, frø, kerner mm. Samlede fedtprocent bliver helt op til 70 eller 80 % hvilket er et problem, også selvom fedtet er fra den sunde kilde.

Proteiner fra planter er stadig meget nemmere for kroppen at bruge end proteiner fra kød der skal brydes ned til aminosyre og dermed efterlader en masse affaldsstoffer i kroppen. Og når du steger kød uvikler du fedtsoffer og proteiner der ikke er sundhedsfremmende. 

Og så hører du sikkert tit at for meget frugt er et problem pga. for meget frugtsukker. Dette er korrekt for de fleste, fordi de har alt for meget fedt i blodbanen. På en traditionel kost, får man så meget fedt og protein der blokerer for at frugtsukkeret kan transporteres nemt fra blodet og ud i cellerne. Som en vask, hvor du hælder olie i og vandet ikke strømmer igennem. For mere videnskabelig forklaring læs bogen 80/10/10 af Doug Graham. 

80/10/10:

Står for 80% kalorier fra kuhydrater (frugt og grønt)

max 10 % fra protein. Husk at der allerede er protein i alle frugter og grøntsager, så vi taler om at supplere med 1/2 avocado eller f.eks. 10 nødder om dagen. 

Max 10 % fedt. Hvis du skal spise dig rask, ville jeg sige endnu lavere.

Jeg kunne skrive en hel bog om dette. Men vil istedet henvise dig til mine podcasts med Dan McDonald, Durianrider, Alicia Grant og Louise Koch. Gå også på raskpaaraw.dk og download en gratis kom igang guide. Der kan du læse, hvordan Louise og mange andre har spist sig raske. Der er opskrifter og eks på hvordan en dag på 80/10/10 ser ud.

Jeg ved, at dette er så meget det modsatte af hvad vi har lært. Og at dette ikke er for alle. Men er du virkelig syg, energi-forladt, overvægtig eller bare virkelig ønsker at skabe ekstrem sundhed, så oplever jeg, at dette er det bedste jeg nogensinde er stødt på - uden sammenligning. 

Ønsker du mere personlig rådgivning, kostplaner mm. så kan du kontakte mig på tlf. 20 23 23 31. Ellers er der tonsvis af gratis materiale, som jeg håber kan hjælpe. Håber også at dette svar på din mail er en start for dig, hvis du er interesseret i mere. 

Ps. Du finder podcasts på min blog her på koldtoft.dk og du kan også gå på iTunes og søge under podcasts og skrive enerGittes talkshow i søgefelt.

Her et lille int om min oplevelse med 80/10/10. Siden da er min hud blevet pænere og jeg har tabt mig endnu mere. 

http://www.youtube.com/watch?v=4LJbB8t82Hs

Kh

Gitte Koldtoft

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér

koldtoft.dk  |  Tlf.: 20 23 23 31  |  e-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.